Kanskje er det din tur nå...?

Psykiske plager kan reduseres ved å ta små skritt i gangen

Ønsker du å vite hva du kan gjøre for å få det bedre psykisk, eller for hindre at mindre problemer vokser seg større? Skriv inn e-postadressen din om du vil ha de beste tipsene til god psykisk helse fra psykologene hos Psykisk helsenett. Vi varsler deg også når nye kurs for mestring av vanlige psykiske utfordringer er klare.

Kunnskapsbanken: Artikler om psykisk helse

Visste du at det er en sammenheng mellom hvor mye man kan om psykisk helse, og sannsynligheten for å bli frisk?

Kan du bli helt angstfri?

Hvorfor har vi angst, egentlig?

Er det egentlig mulig å bli helt angstfri? Og hva ville egentlig skjedd hvis det faktisk skjedde? Vi kan gi deg svaret allerede her: Livet ditt ville blitt kort og sannsynligvis fullstendig ødelagt dersom du aldri kjente angst igjen. Men hvorfor er det egentlig slik? Hvorfor opplever omtrent alle mennesker angst, når angsten er en slik ubehagelig følelse? Og kan det være noe positivt med angst?

Har du "normal" angst eller en angstlidelse?

De aller fleste mennesker opplever angst i enkelte situasjoner i hverdagen. Det er for eksempel vanlig å kjenne angst før en viktig operasjon, før et jobbintervju eller før vi skal snakke foran en forsamling. Men når går denne angsten over fra å være normal, til å bli et angstproblem? Og når blir det en angstlidelse?

Hvorfor kommer angsten og hvorfor varierer den i intensitet?

Det kan virke som om visse situasjoner gir oss angst. Men slik er det ikke. Ikke egentlig.

Det er alltid en årsak til at angsten kommer når den gjør. Årsaken er imidlertid ikke nødvendigvis det du tror: Angsten har lite å gjøre med situasjonen du faktisk er i, selv om du kanskje opplever aldri så mye angst når du er i den. Kanskje har du også lurt på hvordan noen kan gjøre ting som ville vært svært skremmende for de fleste av oss, uten å kjenne angst i det hele tatt? Eller hvorfor angsten kan variere slik i intensitet?

Har du tanker som skremmer deg?

Tanker om å dytte noen foran bussen. Tanker om å hoppe utenfor en kant eller knivstikke noen. Tanker om å smitte noen eller bli smittet. Eller kanskje er det de samme tankene som kommer igjen og igjen, uansett hvor mye du prøver å bli kvitt dem? Har du slike eller lignende tanker som skremmer deg? Eller må du gjøre visse handlinger gjentatte ganger, eller på bestemte måter? La oss se på hvilke tanker som er ufarlige, og hvilke du bør få hjelp for å takle.

Hva fungerer mot angst og depresjon?

Finnes det effektiv hjelp mot angst og depresjon? Er resultatene varige? Og hva kan du gjøre hvis du vil ha det bedre, men ikke vil snakke om følelser eller det som er vanskelig? Vi undersøker alle disse spørsmålene nærmere, og svarer deg også på når du bør oppsøke hjelp.