Det finnes effektiv behandling

Mange studier viser at kognitiv atferdsterapi er svært effektivt mot angst og depresjon når det gjøres riktig. De gode resultatene er varige. Det er derfor vi bruker denne behandlingsmetoden ved Psykisk helsenett.

9 av 10 blir friske

Resultatene er varige,: Nettbasert behandling med oppfølging underveis har like gode resultater som ansikt-til-ansikt-behandling.

"Ni av ti behandlet for panikkangst og agorafobi for opp til 31 år siden er fortsatt friske. Resultatene fra en annen studie fra Bergen gir tilsvarende svar ti år etter behandling for hypokondri. Felles for studiene er at behandlingen er kognitiv atferdsterapi. De lange observasjonstidene viser at behandlingen har varig effekt."

Kognitiv atferdsterapi er dokumentert effektiv ved blant annet:

Psykologene ved Psykisk helsenett er utdannet av grunnleggerne av kognitiv terapi

  • Angstlidelser. Kursene hos oss er spesielt effektive ved sosial angst, traumer, panikkanfall og tvangshandlinger.

  • Depresjon. Depresjon går raskere over med behandling. Mer enn halvparten blir betydelig bedre/friske, mens noen trenger andre behandlingstilnærminger.

  • Søvnvansker. Vårt neste kurs blir om behandlingen av insomni, som er mer alvorlige søvnvansker.

  • Kronisk smerte. Psykisk smerte gjør at smerteporten i ryggmargen åpnes slik at man kjenner mer smerte.

  • Mageproblemer. Mange mageproblemer er egentlig angst som har slått seg på magen.

  • Dårlig selvtillit og selvfølelse. Dette er noe vi ønsker å utvikle kurs innen etter hvert.

  • Stressmestring. Dette er også et tema vi ønsker å utvikle kurs innen senere.

Trenger du gå til psykolog for å få det bedre?

Noen ganger går psykiske vansker over av seg selv. Men har de vart over 3 måneder reduseres sjansen for at det skal skje. Det finnes heldigvis flere måter å få hjelp på når livet føles tungt. Noen ønsker å snakke med noen. Andre ønsker å komme seg videre, uten å nødvendigvis måtte snakke om det som er vanskelig. Da kan nettbasert behandling i den formen vi tilbyr være midt i blinken.

Når bør du oppsøke hjelp?

Kjenner du deg igjen i et eller flere av disse punktene?

  • Dersom det er vanskelig å styre følelsene dine. Det er vanlig å oppleve negative følelser fra tid til annen, men hvis det er ofte kan det være et tegn på at noe er galt.

  • Du sliter på jobb, skole eller i hverdagen. Konsentrasjon, hukommelse og gjennomføringsevne kan påvirkes av psykiske vansker.

  • Du har vansker i forholdet ditt til andre. Psykiske vansker kan ligge bak og gjøre det vanskelig å kommunisere godt. Det kan også påvirke relasjoner negativt på andre måter.

  • Du har det ikke så bra som du ønsker. Påvirkes livskvaliteten din av angst, eller av at du føler deg nedstemt eller energiløs? Slik trenger du ikke ha det.

  • Den fysiske helsen din er ikke så god som før. Når det blir mye for oss er det ikke uvanlig med vektendrdinger eller at det blir vanskeligere å ta vare på seg selv.

  • Du ønsker å forbedre deg selv eller få det bedre, men vet ikke helt hvordan. Du trenger ikke ha store vansker for å ha nytte av å lære mer om angst og depresjon.

  • Du har selvmordstanker eller gjentatte tanker om at ting er håpløst. Dette er et tegn på depresjon, og du trenger noen som kan følge deg opp der du bor. Vi er ikke et akutt-tilbud.

  • Du håndterer følelser på uheldige måter. Avhengighet av rusmidler, sex, sosiale medier eller spill er eksempler på måter mange unngår vonde følelser på.

  • Du ser eller hører ting som andre ikke ser eller hører. Dette kan være veldig skremmende, men det finnes god hjelp. Kontakt fastlegen din: Her trenger du hjelp der du bor.

  • Du begynner å unngå ting eller har mistet interessen for ting som tidligere ga deg glede. Unngåelse er et tegn på angst, og tap av glede er typisk ved depresjon. Dette kan vi hjelpe med!

Trenger du egentlig å snakke om det som er vanskelig?

Få det bedre, uten å nødvendigvis snakke om det.

Vi tilbyr nettbaserte selvhjelpskurs utviklet av våre psykologer, som er eksperter på behandlingen av angst og depresjon. Det vil si at du, helt anonymt, kan få hjelp mot store og små vansker. Hos oss lærer du deg å påvirke vonde tanker og følelser, akkurat som om du var på kontoret hos oss. Det gjør slik at du trenger ikke snakke om det som er vanskelig for å komme deg videre: Du lærer hva du kan gjøre med slike utfordringer i stedet.

Med de riktige verktøyene kan du ta styringen

“Jeg ville ikke til psykolog fordi jeg syntes det var så ubehagelig å snakke om angsten. Jeg hadde mye katastrofetanker og bekymringer som ga meg angst, og det var nok en del av meg som syntes det var litt flaut. I løpet av kurset lærte jeg hvordan jeg kunne endre slike tanker på en effektiv måte: Jeg hadde prøvd å gjøre det selv på egen hånd, men ikke visst hvordan jeg skulle gjøre det. Nå klarer jeg å stoppe angsten, uansett hva som skulle finne på å trigge den. Den trigges også mye sjeldnere enn før, så nå er det angsten som er redd for meg og ikke omvendt! Jeg likte også verktøyene for å slutte å tenke på sosiale situasjoner hvor jeg følte jeg tabbet meg ut. Jeg kunne godt tenkt meg at dette kom før modul 8 i kurset, men skjønner hvorfor det er bygd opp sånn. ”

"Anders" (navnet er endret etter brukers eget ønske).

Deltaker i pilotstudie på effekt av kurs i angstmestring hos Psykisk helsenett, 2019/2020

Kom i gang nå

Du betaler under halvparten av prisen for en, eneste privat psykologtime: Kursene våre tilsvarer et helt behandlingsløp hos psykolog.

Våre psykologers beste tips til bedre psykisk helse

Lurer du på hvordan du kan få en bedre hverdag? Alle har en psykisk helse. Vi hjelper deg å ta vare på din.