På hvilke måter påvirker angsten deg?

Logisk sett vet du kanskje at situasjonen du kjenner deg engstelig og nervøs i, ikke egentlig er farlig. Men angsten lytter ikke til logikk. Det er derfor det ikke nytter å "ta seg sammen," uansett hvor mye du prøver.

Selv om du ikke vil, kjenner du kanskje pulsen øke, at du svetter, blir tørr i munnen eller at panikken kommer snikende. Kanskje gruer du deg til situasjoner lenge i forkant, eller klarer ikke slutte å tenke på dem i etterkant? Får du mest lyst å unngå det som er vanskelig? Eller blir du nummen, utmattet og klarer ikke se eller tenke klart?

Slik trenger du ikke ha det. Du kan ta kontrollen tilbake. Det finnes god og effektiv behandling, og du kan komme i gang nå, uten å gå utenfor døra.         

Vi kan hjelpe deg til betydelig mindre angst i løpet av maks 8 uker:

Resultatene fra de som har fullført kurset i angstmestring til nå viser betydelig bedring i alle symptomer på angst i løpet av kun 8 uker. Bedringen begynner å slå til for fullt etter uke 4 for de fleste.

Nettkurs i angstmestring

Kurset i angstmestring kan gi deg:

Selvhjelpskurs på nett basert på dokumentert effektiv behandling

  • Bedring uansett type angst

    Enten du er engstelig i sosiale sammenhenger, når du skal snakke i forsamlinger, vil fikse en fobi eller redusere panikkanfall og generell angst, finner du løsningen her. Å slippe angsten kan gjøre underverker for både humør og livskvalitet.

  • Økt mestring og bedre selvfølelse

    Vil du ha tilbake kontrollen, i stedet for å føle deg redd og nervøs i situasjoner hvor andre beholder roen? Handlingsplanen hjelper deg å overvinne utfordringene dine, steg for steg. Du kan se videomodulene så mange ganger du vil.

  • Økt trygghet i hverdagen

    Mange gruer seg lenge før de skal ut i visse situasjoner, vel vitende om at angsten kan banke på døra. Kanskje har du aller mest lyst til å komme deg vekk og unngå hele situasjonen? Hvis dette er deg, kan kurset gi deg økt trygghet , ro og velvære i hverdagen.

Angstmestringskurs utviklet og ledet av psykologer

Psykolog Lillian Rydning har omfattende klinisk erfaring fra behandling av psykiske lidelser fra både allmennpoliklinikk (DPS), døgnpost og som privatpraktiserende psykolog. Hun er en av flere frivillige psykologer som har medvirket til det faglige innholdet i kurset i angstmestring og er hovedforeleser på dette kurset. Hun har spesiell kompetanse på angst - og depresjonsbehandling, både via vanlig klinisk praksis og gjennom nettbasert behandling. I tillegg har hun arbeidet spesifikt med angstbehandling av traume og torturoverlevende.
Bilde av en smilende kvinne i tredveårene med blondt hår og blå kjole med svart dressjakke

Kursinnhold:

    1. Arbeidshefte og handlingsplan: Introduksjonsmodul

    2. Video 1: Introduksjon til kurs hos Psykisk helsenett

    3. Hvordan er livet ditt med angsten nå?

    1. Arbeidshefte og handlingsplan: Angstmestring modul 1

    2. Video 1A: Kjenn igjen symptomene på angst

      GRATIS PRØVE
    3. Video 1B: Hva er egentlig angst?

      GRATIS PRØVE
    4. Video 1C: Overlevelsesinstinkt knyttet til angst

    5. Video 1D: Symptomer på angst fra kamp/fluktinstinktet

    6. Video 1E: Valgfri bonusvideo - Skjulte tegn på angst

      GRATIS PRØVE
    7. Video 1F: Når bør du oppsøke lege?

    8. Video 2A: Møt personer som tidligere har tatt kurset og angstprognose

    9. Video 2B: Verktøyet som hjelper deg med å mestre angsten bedre

    10. Video 3- Intro til øvelsen som gjør at du får sjeldnere angst

    11. Video 4, bonusvideo: Avspenningsøvelse og stressreduksjon

    1. Arbeidshefte og handlingsplan: Angstmestring modul 2

    2. Video 1: Angst er aldri farlig

    3. Video 2A del 1: Myter og fakta om angst

    4. Video 2A, del 2: Myter og hvorfor det ikke fungerer å "ta seg sammen."

    5. 2B, del 1: Derfor kan ikke angst gjøre deg gal

    6. 2B, del 2: Frykten for å miste kontrollen

    7. 2C, del 1: Når angsten skaper ubehagelige følelser

    8. 2C, del 2: Panikkanfall og den siste myten om angst

    9. Video 3A: Bonusvideo - Angstens egentlige årsaker

    10. Video 3B: Årsakene til at angsten ikke går over

    11. Valgfri bonusvideo: Håndter frykten for å besvime

    12. Hvorfor forbigående angstøkning gir best prognose og best resultat

    1. Arbeidshefte og handlingsplan: Angstmestring modul 3

    2. Video 1A: Hvordan tankene og fokuset ditt kan påvirke angsten

    3. 1B: Toleransevindu - angst i passende doser

    4. IC: Aksept innover og fokus utover

    5. ID: Teknikken som reduserer angst

    6. Video 2: Tankene som ligger bak vonde følelser

    7. Video 3: Automatiske tanker – tankene som ikke nødvendigvis hører hjemme i nåtiden

    8. Video 4A: Slik kan du endre vonde følelser – inkludert angst

    9. Video 4B: Endring av vonde følelser i praksis

    10. Valgfritt bonushefte: Hjelp ved tvangstanker og tvangshandlinger

    1. Arbeidshefte og handlingsplan for modul 4

    2. Video 1: Repetisjon av den viktige sammenhengen mellom tanker og følelser

    3. Video 1B: Kjennetegn på automatiske tanker

    4. Video 2: Oppdag de automatiske tankene dine

    5. Video 3A: Hvorfor positiv tenkning ikke er målet

    6. Video 3B: Men hva hvis de negative eller vonde tankene faktisk stemmer?

    7. Bonusvideo: Magepusting og pusteteknikken som reduserer angst

    8. ABCD-skjema

    9. Tilbakemelding for deg som er halveis

    1. Arbeidshefte og handlingsplan modul 5

    2. Video 1: Forventningsangst og angsten for angsten

    3. Video 2A: Når vi får angst lenge før situasjoner faktisk skjer

    4. Video 2B: Katastrofetankene som ligger bak mye angst

    5. Video 3: Snu katastrofetanker med vurder- sannsynlighetsteknikken

    6. Video 4: Gjør det du hadde tenkt - selv om du får angst

    7. Video 5: Bekymringer som gir angst

    8. Tokolonneteknikken mot bekymringer, katastrofetanker og bekymringer

2 års ubegrenset tilgang, umiddelbar oppstart: Hjelp uansett angstlidelse

  • 690,00 kr
  • 13.5 timer med videoinnhold

Utviklet med støtte fra våre samarbeidspartere:

Stiftelsen Dam

Rådet for psykisk helse