Hva gjør deg engstelig eller nervøs?

På hvilke måter påvirker angsten deg?

Logisk sett vet du kanskje at situasjonen du kjenner deg redd og nervøs i, ikke egentlig er farlig. Men angsten lytter ikke til logikk. Det er derfor det ikke nytter å "ta seg sammen," uansett hvor mye du kanskje prøver.Kanskje kjenner du pulsen øke, at du svetter, blir tørr i munnen eller ikke klarer å tenke klart? Eller blir det vanskelig å føre en god samtale, å huske det som blir sagt eller å konsentrere deg? Får du panikk, trøbbel med magen eller smerter i kroppen?

Når angsten først slår til, er det ikke lett å fungere godt. Angsten kan få deg til å føle deg mislykket, både sosialt og i andre sammenhenger.

Mange gruer seg lenge før de skal ut i visse situasjoner, vel vitende om at angsten kan banke på døra. Kanskje har du aller mest lyst til å komme deg vekk og unngå hele situasjonen? Dersom du ikke kan unngå situasjonen, lider du deg da gjennom den med stort ubehag? 

Kjente du deg igjen i noe av dette? Slik trenger du ikke ha det. Du kan ta kontrollen tilbake. Det finnes god og effektiv behandling, og du kan komme i gang nå, uten å gå utenfor døra.         

Hvem passer kurset i angstmestring for?

Nettbasert behandling har like god effekt som ansikt-til-ansikt-behandling.

  • Deg som opplever angst i plagsom grad i en eller flere situasjoner: Enten du er engstelig i sosiale situasjoner, får panikkanfall eller opplever at angsten kommer tilfeldig, er behandlingen relativt lik. Slik kan du få hjelp med alt fra edderkoppfobi til sosial angst på kurs hos oss.

  • Deg som er klar for å komme deg videre på egen hånd: Dersom du ikke ser eller hører ting som andre ikke opplever, og heller ikke har selvmordstanker, er sjansen stor for at du kan få god hjelp hos oss.

  • Deg som har alt fra store til mindre omfattende angstvansker: Hos oss er det ingen krav til hvor alvorlig vanskene dine må være. Kursene våre passer for deg som vil ha hjelp her og nå, uten henvisning, ventetid eller reise til behandling.

  • Deg som er lei av angsten og som er klar for å gjøre noe med det: Angst kan få deg til å føle at du ikke fungerer eller strekker til i en rekke situasjoner. Kanskje er det på tide med endring?

  • Deg som ønsker deg bedre fysisk helse: Angst er slitsomt og stjeler mye energi. Den kan gi kraftige fysiske symptomer og smerter. Noen blir redd for å miste kontrollen, dø eller bli gal.

Vår garanti: Kun dokumentert effektiv behandling

Mer enn 25 års samlet klinisk erfaring med behandling av angst, depresjon og psykiske plager

Psykisk helsenett er en frivillig organisasjon som er ledet av psykologspesialister og psykologer. Kursene hos Psykisk helsenett er utviklet og basert på behandling som i følge forskning har hjulpet millioner, og er en av de mest utbredte psykologiske behandlingsmetodene.

Dette er en del av behandlingsgarantien vår: Vi tilbyr kun dokumentert effektiv hjelp til selvhjelp hos oss. Forskning har også vist at nettbasert behandling er like effektivt som ansikt-til-ansikt-behandling.

Angstmestringskurs utviklet og ledet av psykologer

Psykolog Lillian Rydning har omfattende klinisk erfaring fra behandling av psykiske lidelser fra både allmennpoliklinikk (DPS), døgnpost og som privatpraktiserende psykolog. Hun er en av flere frivillige psykologer som har medvirket til det faglige innholdet i kurset i angstmestring og er hovedforeleser på dette kurset. Hun har spesiell kompetanse på angst - og depresjonsbehandling, både via vanlig klinisk praksis og gjennom nettbasert behandling. I tillegg har hun arbeidet spesifikt med angstbehandling av traume og torturoverlevende.
Bilde av en smilende kvinne i tredveårene med blondt hår og blå kjole med svart dressjakke

Kursene våre inkluderer alltid:

Selvhjelpskurs basert på dokumentert effektiv behandling

  • Steg-for-steg effektive og engasjerende videoer

    Kursene er inndelt i dyptgående videomoduler som lærer deg ferdighetene du trenger for å få det bedre. Hver modul inkluderer videoer med engasjerende kombinasjoner av videoklipp, bilder, animasjoner og power point. I tillegg lærer du ferdigheter og teknikker direkte av oss som psykologer.

  • Handlingsplaner for enkel fremgang

    Handlingsplanen hjelper deg å overvinne utfordringene dine, steg for steg. Ved å vite nøyaktig hva du skal gjøre i uka som kommer, samt hvordan du skal gjøre det, kan du ta kontroll over problemet ditt. Slik kan du tilpasse kursinnnholdet til akkurat dine problemer og til dine ønsker.

  • Arbeidshefter for effektiv læring

    Arbeidsheftet som følger med hver modul inkluderer oppgaver som sørger for at du lærer det som skal til for å få det bedre. I tillegg vil arbeidsheftet og handlingsplanen være med på å sikre at du kan bruke det du lærer i hverdagen din. Slik kan du etter hvert få orden på vanskelige tanker og følelser.

Kurs i angstmestring: Ta tilbake kontrollen!

Et steg-for-steg selvhjelpskurs som tilsvarer et komplett behandlingsløp hos psykolog

  • 01

    Introduksjonsmodul: Velkommen på kurs!

    • Video 1: Introduksjon til kurs hos Psykisk helsenett

    • Arbeidshefte og handlingsplan: Introduksjonsmodul

    • Video 2: Oppbyggingen av kurset og verktøyet som skreddersyr kurset til dine behov

    • Valgfri video 3: Sett deg mål og overvinn den viktigste grunnen til at mange gir opp

    • Video 4: Håndter tanker som saboterer for deg og skap kontinuerlig motivasjon

    • Hvordan er livet ditt med angsten nå?

  • 03

    Modul 2: Derfor er det aldri farlig å ha angst

    • Arbeidshefte: Angstmestring modul 2

    • Video 1: Angst er aldri farlig

    • Video 2A del 1: Myter og fakta om angst

    • Video 2A, del 2: Myter og hvorfor det ikke fungerer å "ta seg sammen."

    • 2B, del 1: Derfor kan ikke angst gjøre deg gal

    • 2B, del 2: Frykten for å miste kontrollen

    • 2C, del 1: Når angsten skaper ubehagelige følelser

    • 2C, del 2: Panikkanfall og den siste myten om angst

    • Video 3A: Angstens egentlige årsaker

    • Video 3B: Årsakene til at angsten ikke går over

    • Bonusvideo: Håndter frykten for å besvime

  • 04

    Modul 3: Når tankene dine skaper angsten

    • Arbeidshefte: Angstmestring modul 3

    • Video 1A: Hvordan tankene og fokuset ditt kan påvirke angsten

    • 1B: Toleransevindu - angst i passende doser

    • IC: Aksept innover og fokus utover

    • ID: Teknikken som reduserer angst

    • Video 2: Tankene som ligger bak vonde følelser

    • Video 3: Automatiske tanker – tankene som kan forårsake angst

    • Video 4A: Slik kan du endre vonde følelser – inkludert angst

    • Video 4B: Endring av vonde følelser i praksis

  • 05

    Modul 4: Sammenhengen mellom tanker og vonde følelser

    • Arbeidshefte modul 4

    • Video 1: Den viktige sammenhengen mellom tanker og følelser

    • Video 2: Oppdag de automatiske tankene dine

    • Video 3A: Hvorfor positiv tenkning ikke er målet

    • Video 3B: Men hva hvis de negative eller vonde tankene faktisk stemmer?

    • Bonusvideo: Magepusting og pusteteknikken som reduserer angst

    • ABCD-skjema

  • 06

    Modul 5: Angsten for å få angst og før du skal ut i situasjoner

    • Arbeidshefte modul 5

    • Video 1: Forventningsangst og angsten for angsten

    • Video 2A: Når vi får angst lenge før situasjoner faktisk skjer

    • Video 2B: Katastrofetankene som ligger bak mye angst

    • Video 3: Snu katastrofetanker med vurder- sannsynlighetsteknikken

    • Video 4: Planlegg kun der det er nødvendig

    • Video 5: Bekymringer som gir angst

    • Tokolonneteknikken mot bekymringer, katastrofetanker og bekymringer

    • Hvordan er livet ditt med angsten nå? La oss se hvordan det går!

  • 07

    Modul 6: Strategiene som gjør vondt verre

    • Arbeidshefte modul 6

    • Video 1: Stopp det som øker angsten

    • Video 2A: Tankelesing og frykten for hva andre tenker

    • Video 2B: Når andre ser angstsymptomene

    • Video 3A, del 1: Strategiene som hindrer deg i å bli angstfri

    • Video 3A, del 2: Sosiale strategier som forverrer angsten

    • Video 3B: Praktiske eksempler

    • Video 4A: Den femte fienden som bidrar til angst - unngåelse

    • Video 4B: Veien ut av det verste du kan gjøre når du har angst

  • 08

    Modul 7: Ta livet tilbake gjennom eksponering

    • Arbeidshefte modul 7

    • Video 1: Hvordan får du livet tilbake?

    • Video 2A: Hvordan få eksponering til å virke?

    • Video 2B: Det mest effektive du kan gjøre for å redusere angsten

    • Video 3A: Hvordan håndtere bekymring og sjeldne, men angstskapende situasjoner

    • Video 3B: Praktiske eksempler og mestring av det å skulle snakke foran store forsamlinger

    • Video 4: Verktøyet som bedrer effekten av eksponering

    • Eksponeringslogg

  • 09

    Modul 8: Tankemønstene bak angst og de dypere årsakene til angstvansker

    • Arbeidshefte modul 8

    • Video 1A: Tankemønstrene som skaper angst

    • Video 1B: Tankemønstrene som gir angst og som får deg til å gi opp for tidlig

    • Video IC: Når du føler deg hjelpeløs og at du ikke får til

    • Video 2A: Kjerneoppfatninger - de dyptliggende årsakene til vonde tanker og følelser

    • Video 2B: Når kravene til deg selv skaper angst

    • Video 2C: Bli kjent med det som ligger bak angsten

    • Video 3: Hva gjør du når tankene og følelsene sier to ulike ting? Introduksjon av atferdseksperiment

    • Følelseshjulet

  • 10

    Modul 9: Slutt å gruble i etterkant av situasjoner og tilbakefallsforebygging

    • Hvordan er livet ditt med angsten nå? La oss se hvordan det har gått.

    • Arbeidshefte modul 9

    • Video 1: Når det er vanskelig å slutte å tenke på kjipe situasjoner i etterkant

    • Video 2: Veien videre - hva nå, nå som kurset går mot slutten?

    • Video 3A: Repetisjon av teknikkene som forebygger tilbakefall

    • Video 3B: Følg disse reglene for å forebygge tilbakefall

    • Video 4: Hva kan du gjøre hvis tilbakefallet likevel kommer?

  • 11

    Takk til deg og rabattkode på fremtidige kurs

    • Takk til deg og rabattkode på fremtidige kurs

Nettbasert behandling har like god effekt som vanlig psykologbehandling

Til prisoversikt og betaling

Hva hvis jeg har både angst og depresjon?

Hvis du har både angst og depresjon, er det vanligvis anbefalt å starte med angstbehandlingen først: For de fleste blir depresjonen bedre av å få kontroll på angsten. Hvis du sliter med så lite energi at det er vanskelig å gjennomføre aktiviteter i hverdagen, bør du imidlertid starte på kurset i depresjonsmestring.

Kan jeg bli frisk?

Men hva hvis jeg har hatt angst lenge?

Jo tidligere du gjør noe med angstvasker, jo kortere og lettere blir som regel veien til å bli frisk. Angstvansker har imidlertid veldig god prognose, selv når de har vart lenge. Ved sosial angst blir f.eks rundt 80% friske med riktig behandling. Vi kan ikke garantere noe for akkurat deg, men dette viser at sannsynligheten er stor for bedring hvis du gir det tilstrekkelig innsats.

Har du egentlig angstvansker?

Se første modul om angst, helt gratis og uforpliktende.

Mange opplever angst i situasjoner som før en eksamen, en operasjon eller et jobbintervju. Så fremt du ikke unngår disse situasjonene, er det helt normal angst som alle har fra tid til annen. Angstvansker handler imidlertid om at angsten påvirker livet ditt mer enn du ønsker. Begynner du i tillegg å unngå eller grue deg til situasjoner lenge før de faktisk skjer? Når angsten stjeler livskvaliltet er det viktig å gjøre noe før det blir verre.

Kommer jeg til å klare å gjennomføre?

Kurset består av 9 videomoduler, som hver har flere korte delvideoer. Dersom du sliter med konsentrasjonen kan du se videoene så mange ganger du ønsker i løpet av en tremåneders periode. Du får også med deg en handlingsplan som hjelper deg med å repetere det viktigste. Tidsbruken hver uke varierer fra 1-5 timer per uke, men dersom du klarer å sette av ca 2 timer i uka kommer du veldig langt. Du kan også kontakte oss om du står fast.

Hvordan kan et generelt kurs hjelpe akkurat mine vansker?

Selv om noen problemer krever egne verktøy, er prinsippene bak angstbehandling er ganske like, uansett hva som vekker angst. Alle kursene hos oss inkluderer dessuten en handlingsplan, som sier hva du trenger å gjøre for å få det bedre, steg for steg. Den tilpasser du til din situasjon og dine vansker. Du får også med et arbeidshefte, hvor du får trent på å mestre angsten i de situasjonene som er vanskelig for akkurat deg.

Utviklet med støtte fra:

Stiftelsen Dam

Rådet for psykisk helse

Ønsker du å lære mer om hva du kan gjøre for å ha det best mulig psykisk? Om hva som virkelig hjelper? Eller om hvordan du kan teste deg selv for å se om du har angst eller depresjon?

Med de riktige verktøyene vil du kontrollere angsten, i stedet for at den styrer deg.

Kurs i angstmestring

Hvordan blir hverdagen din hvis angsten ikke lenger er et problem? Kanskje er det på tide å finne det ut?

Har du råd til å la være?

Hvordan blir livet ditt fremover om du ikke tar grep nå?

  • Spar tid

    Mange psykiske utfordringer og eventuell behandling tar opp mye tid i hverdagen. Hva vil du heller bruke tiden din på hvis du hadde det bedre? Du kan komme i gang fra din egen stue umiddelbart, uten reisetid, ventetid eller henvisning.

  • Diskré og effektiv

    Vi deler ikke informasjon om deg til noen, og vi har taushetsplikt. Ønsker du å være helt anonym kan du registrere deg med et alias. Slik kan du likevel få et guidet selvhjelpstilbud basert på dokumentert effektiv behandling.

  • Spar penger

    En tredjedel får ikke hjelp fra det offentlige. Et behandlingsløp hos privatpraktiserende psykolog koster vanligvis over 20 000kr. Kun en behandlingstime koster deg mer enn våre komplette selvhjelpskurs.