-
Engstelig tilknytningsstil
Nærhet føles bra, fordi omsorgsgiverne er kjærlige og omsorgsfulle. Men barnet erfarer at nærheten kommer og går. Barnet lærer at trygghet og nærhet ikke er garantert, og blir derfor ekstra oppmerksom på tegn til avstand eller avvisning. Denne uforutsigbarheten gjør at barnet utvikler en sterk frykt for å bli forlatt, samtidig som behovet for nærhet og bekreftelse forsterkes.
Andre opplever å bli forlatt eller å miste en forelder eller nær person tidlig. Barnet lærer imidlertid at andre er der for dem, hvis de bare har sterke nok følelser. Personen lærer derfor i liten grad å regulere følelser og møte egne behov selv.
-
Unngående tilkntyningsstil
En unngående tilknytningsstil blir oftest til som et resultat av emosjonell vannskjøtsel i barndommen: Emosjonell vannskjøtsel handler om det som burde vært der, men som ikke var der. Det kan f.eks. handle om foreldre som stilte opp praktisk, men hvor det kanskje var lite oppmerksomhet, varme og direkte uttrykk for kjærlighet. Andre opplevde mer direkte emosjonell vannskjøtsel, i form av invalidering av følelser og behov: "Det er ikke noe å gråte for," "store gutter/jenter gråter ikke" eller lignende invalidering kan ha vært godt ment, men skaper likevel negative erfaringer med nærhet.
-
Desorganisert tilknytningsstil
Vanlige årsaker er til desorganisert tilknytningsstil er uforutsigbare eller utrygge omsorgsgivere (som ofte har utfordringer som psykiske lidelser, sinne, vold, overgrep, alkohol- eller rusmisbruk). Å vokse opp i kaos, uforutsigbarhet, mobbing, mye fattigdom og rasisme kan også skape disse mønstrene. Ved en desorganisert tilknytning har man ofte hatt både gode assosiasjoner til nærhet (kanskje var pappa ok når han ikke var full), men også smertefulle assosiasjoner. En undertype desorganisert har ikke hatt så tydelige vonde opplevelser, men har likevel utviklet denne stilen. De har ofte hatt foreldre med utrygg tilknytning som ikke har møtt de godt på følelser og behov.
-
Trygg tilknytningsstil
Blir til som et resultat av omsorgsgivere som var oppmerksom på og respekterte barnets følelser, behov og grenser. Behov, grenser og følelser blir tatt på alvor og validert, selv om de ikke alltid kan møtes. Barnet lærer også at det er trygt å be om de tingene det trenger for å ha det bra. Barnet blir respondert til på en måte som passer til det barnet trenger ofte nok.