Hvorfor har du fått den tilknytningsstilen du har?
Og kan tilknytningsstil endres? Dette er noe av det psykologen hos oss svarer på i denne artikkelen.
Disse stabile, forutsigbare mønstrene dannes først og fremst i tidlig barndom, ofte allerede innen treårsalderen. Erfaringene med omsorgspersonene våre, som da vanligvis er foreldrene våre, har dermed veldig mye å si: Vi er helt avhengig av omsorgsgiverne våre: Å bli forlatt er også en av de få biologisk medfødte fryktene våre. Derfor tilpasser vi oss så mye for å beholde tilknytningen til de som holder oss i live. Barnet tilpasser seg til det som vekker positive reaksjoner fra omsorgsgiverne og prøver å unngå det som vekker emosjonell smerte eller avvisning. Dette blir så til stabile mønstre i hvordan man reagerer over tid, det vil si ulike tilknytningsstiler.
Som barn er vi avhengig av våre omsorgsgivere for å overleve. Uten noen som passer på oss, dør vi. Vi er dermed avhengig av å skape en tilknytning til omsorgsgiverne våre. Vi lærer derfor raskt hva som styrker båndet og som gjør at behovene våre blir møtt. Vi lærer også enda raskere hva som skaper negative reaksjoner: Barnet tilpasser seg så til omsorgsgiverne. Hvordan omsorgsgiverne reagerer på oss, kommuniserer med oss og møter behov og følelser, danner dermed grunnlaget for tilknytningsstilen vår.
Disse erfaringene danner grunnlaget for hvordan vi forholder oss til andre mennesker vi står nært senere. Men, også senere erfaringer påvirker oss, på godt og vondt. Vi kan dermed endre tilknytningsstil på et senere tidspunkt.
I løpet av barndommen lærer vi en rekke sosiale ferdigheter, samt hvordan vi skal takle blant annet følelser og påkjenninger. Vi får alle med oss ulike ferdigheter på godt og vondt. Personer med ulike tilknytningsstiler har lært ulike ferdigheter og har dermed forskjellige styrker og utfordringer i relasjoner. Derfor påvirker tilknytningsstil så mye av livet vårt: Vi får rett og slett med oss ulike verktøy i verktøykassa vår.
Et halvt århundre med forskning har identifisert fire ulike tilknytningsstiler. En av dem er trygg og de tre andre klassifiseres som utrygge. Et person med en trygg tilknytningsstil får med seg en lang rekke mellommenneskelige ferdigheter som påvirker mange aspekter av livet. Disse ferdighetene inkluderer blant annet:
Effektive kommunikasjonsferdigheter: Dette inkluderer å kommunisere på en effektiv måte, samt å løse konflikter på en måte som skaper tilknytning og nærhet i stedet for avstand eller krangler.
Å føle seg trygg og komfortabel med å identifisere og uttrykke behov. Personen vet også hva de skal gjøre om andre glemmer eller ikke følger opp.
Evnen til å sette grenser og å kunne gjøre det på en måte som ikke dytter andre mennesker bort. En person med trygg tilknytning ser på det å uttrykke behov og grenser som essensielt for å skape nærhet og autentiske relasjoner.
Evnen til å regulere og uttrykke følelser på en effektiv måte. En person med trygg tilknytning færre følelsesmessige smertepunkter. Dette skaper følelsesmessig motstandskraft og stabilitet. Når smertefulle følelser oppstår, klarer personen å få følelsen til å nå et mindre smertefullt nivå.
Sunne mestringsferdigheter: Dette betyr at personen kan håndtere følelser på en sunn måte som ikke fører til følelsesmessige, psykologiske eller fysiologiske problemer på sikt. En person med trygg tilknytningsstil har gode mestringsferdigheter, og er verken klengete eller for selvstendig til å be om støtte når det er nødvendig.
Å takle konflikter på en god måte, slik at man kan skape en bedre relasjon etterpå.
Personer med en trygg tilknytningsstil er stort sett komfortabel med følelser. Personen kan være åpen og sårbar og er også komfortabel med nærhet i relasjoner.
Tilknytningsstilen vår kan forandres hele livet, men hvis vi ikke gjør jobben med å endre den er det stor overlapp mellom tilknytningsstilen i barndommen og hvilken tilknytningsstil vi har i voksen alder. Mønstrene vi får med oss er altså veldig stabile, med mindre vi jobber systematisk over tid med å endre dem. Å endre tilknytningsstil er absolutt mulig, men det er en selvutviklingsprosess som går over tid, ikke en rask løsning.